چگونه تبلیغی تاثیرگذار طراحی و چاپ کنیم؟!

چگونه یک طرح چاپی تاثیرگذارتر میشود؟ با رعایت چه المان هایی جذاب تر میشود؟! راز طراحی تبلیغات جذاب و به یادماندنی در چیست؟؟

قرار است در این مقاله به این سوالات که ممکن است ذهن پرسشگر شما را درگیر کرده باشد جواب دهیم. با ما همراه باشید دوستان!!

تا بحال شده است در خیابان تراکتی را به شما بدهند و شما هم چند قدم آن طرف تر یک نگاهی به آن انداخته و روی زمین یا سطل زباله بیندازیدش؟ یا حداقل شاهد این قضیه بوده اید؟

یا شده است که در یک مغازه فروشنده کارت ویزیتی به شما بدهد و شما به محض خارج شدن از آنجا، آن کارت ویزیت را دور بیندازید!!

در مقابل بعضی از طرح ها چه کارت ویزیت چه یک بروشور یا کاتالوگ و امثال اینها هستند که تا مدت ها آنها را نگه میدارید! اما واقعا چه چیز ما را جذب یک طراحی تبلیغاتی میکند؟

حتما شما هم دوست دارید که تبلیغاتتان اثربخش و ماندگار باشد به صورتی که مشتری شما تا مدت ها پیش خود نگه دارد!

دوستان عزیز برای خلق چنین طرح هایی چند راز وجود دارد…

رازهایی بسیار ساده اما تاثیر گذار!! بله درست است این راز ها بسیار ساده اند و معمولا هیچ هزینه اضافی ندارند اما این که چرا اغلب طرح ها سر از سطل زباله در می آورند؟؟ به خاطر عدم آگاهی است. عدم آگاهی کارفرما، عدم آگاهی طراح و عدم آگاهی چاپخانه!

متاسفانه میزان مطالعه اکثر افراد بازار کار به شدت پایین است(چه طراح و چه کارفرما و…) و به تبع آن تبلیغاتی کلیشه ای و تکراری را شاهد هستیم را که هیچ کس را جذب نمیکند و در نهایت تبلیغات شکست خورده و تمام زحمات و هزینه ها هدر میرود!!

اما راه چاره چیست؟؟ پاسخ روشن است مطالعه!! همین کاری که شما الآن انجام می دهید و من به شما تبریک میگویم که با چند دقیقه وقت گذاشتن احتمال موفقیت و بردتان را بسیار بالاتر می برید.

اگر موافقید برویم سراغ راز های خلق یک تبلیغ اثرگذار! با ما همراه باشید عزیزان

مهم ترین نکاتی که باید رعایت بشوند اغلب در هنگام طراحی است:

هدف طراحی شاید مهمترین نکته باشد! ابتدا کارفرمای محترم باید بداند هدفش از پخش مثلا یک تراکت چیست؟ این تراکت قرار است چه چیزی را تبلیغ کند؟ آیا فراخوان است؟ اطلاع دادن یک تخفیف بزرگ است؟ برای افتتاح یک مجموعه است؟ و سوالات از این دست

طراح باید بداند کار شما در چه مرحله ای است قصد دارید با این تبلیغ چه چیزی به دست آورید؟

هرگز نباید فکر کنید که طراح حتما این ها را میداند و نیازی نیست شما چیزی بگویید البته بنده همیشه این موارد را از مشتری ها میپرسم و در صورت نیاز راهنمایی میکنم ولی اگر با طرح دیگری کار میکنید حتما به او این نکته و نکاتی که در ادامه گفته میشود را بگویید تا مناسب ترین طرح را برای شما طراحی کند.

شناخت مخاطبان از لحاظ اهمیت چیزی کم از هدف طراحی ندارد! بسیار مهم است که تبلیغ شما برای چه کسانی طراحی میشود؟ رده سنی آنها چیست؟ میزان درآمد میانگین آنها چقدر است؟ روحیات مخاطبان چگونه است؟ و سوالات بسیار دیگر که طراح باید بداند تا تبلیغی متناسب مخاطب آن ارائه دهد. و کارفرما هم تا جایی که اطلاعات داشته باشد باید به طراح کمک کند. این امر به قدری مهم است که من معمولا 20% از زمان کل پروژه را به تحقیق در این باره می پردازم.

انتخاب درست سبک طراحی هم راز بعدی است. سبک های متعددی وجود دارند که طراح می تواند از آنها استفاده کند ولی مطمئنا یکی از آن ها بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت  پس باید به درستی انتخاب شوند.

clasic

سبک هایی مانند ترکیب کردن اشکال هندسی، استفاده از گرادینت ها، سبک ساده و کلاسیک، فوکوس روی موضوع اصلی و… بسیار پرکاربرد هستند که باید متناسب با نوع تبلیغ از آنها استفاده کرد و البته میتوان با استفاده ترکیبی از آن ها هم نتایج شگفت انگیزی خلق کرد. لازم به ذکر است که سبک ساده و کلاسیک این روز ها بسیار پر طرفدار است ن تنها در ایران که در کل دنیا! بنابرین ساده و به دور از پیچیدگی طراحی کردن بسیار مهم است.

رنگ ها مستقیما ضمیر ناخودآگاه را درگیر کرده و روی آن تاثیر میگذارند. رنگ زبانی است برای حرف زدن با ذهن ناخودآگاه و از لحاظ روانشناسی بسیار بسیار تاثیرگذار است. زبان رنگ ها در تمام ملل و فرهنگ ها مفهوم یکسانی دارد بنابراین اگر طرح خود را به صورت مهندسی شده رنگ نماییم دیگر مهم نیست کلمات آن انگلیسی، فارسی، چینی!! یا هر زبان دیگری باشد، آن طرح در همه جا جذاب و زیبا خواهد بود. راجع به روانشناسی رنگ ها به طور مفصل در مقاله مربوطه به صورت رایگان پرداخته ام حتما مطالعه کنید.

متفاوت بودن همیشه جذاب است اگر اصولی باشد. باید سعی شود در طراحی یک طرح تبلیغلتی از تکرار و کلیشه ها دوری کرد چرا که مردم از کلیشه ها بیزارند بنابراین کپی کردن یک طرح از اینترنت برای کسب و کار شما یک سم مهلک است. هیچ طراحی نمی تواند فقط بنشیند در خانه و طراحی کند بدون اینکه از جایی ایده بگیرد.

طراح خوب از اینترنت، از تبلیغات کوچه و بازار و حتی از طبیعت و حیوانات ایده می گیرد و از ترکیب این ایده ها و الگو های بیرونی طرح منحصر به فرد خود را خلق میکند. بنابراین الگو گرفتن از طرح دیگران نه تنها بد نیست بلکه لازم و ضروری است و الگو گرفتن هرگز با کپی کردن یکی نیست!!

استفاده از تصاویر باکیفیت مخصوصا برای بنر ها، عنوان ترغیب کننده و جذاب، استفاده از متن های کوتاه ولی تاثیرگذار و فونت هایی خوانا و متناسب با نوع کسب و کار هم از دیگر موارد مهم برای جذاب تر کردن تبلیغات می باشند.

مهم ترین نکاتی که هنگام طراحی یک طرح باید رعایت شود تا طرحی زیبا و جذاب و تاثیر گذار خلق شود را خدمتتان عرض کردم. این نکات فقط برای تبلیغات چاپی نیست و در طراحی تبلیغات آنلاین و دیجیتالی هم با همین شدت مهم و ضروری است!!

اما برای تبلیغات چاپی نکات دیگری هم وجود دارد که مربوط به محل چاپ و برش میباشد.

اولین و مهم ترین نکته در این باره که اگر آن را رعایت کنید معمولا نگرانی از بابت نکات دیگر ندارید کار با چاپخانه ای با تجربه و با امکانات به روز می باشد. معمولا این مراکز چاپ افراد متخصص در حوزه چاپ را بکار میگیرند که در کیفیت خروجی کار بسیار موثر است چون آن ها تمام نکات چاپ را کاملا بلد هستند. بنابراین اگر چنین مراکزی را میشناسید حتما با آنها کار کنید حتی اگر کمی مبلغ بیشتری مطالبه نمایند!!

بنده همیشه سعی میکنم با بهتری مراکز چاپ که تخصصشان چاپ طرح های تبلیغاتی است همکاری کنم تا مشتریان طعم یک تبلیغ با کیفیت را بچشند!

نکته بعدی که بسیار مهم است جنس کاغذ استفاده شده است. جنس کاغذ ابتدا باید متناسب با نوع تبلیغ(کارت ویزیت، تراکت، کاتالوگ و…) و سپس نوع رنگ بندی طرح باشد.

کیفیت دستگاه چاپ هم بسیار اهمیت دارد تا رنگ ها را با کمترین خطا چاپ کند.

خروجی طرح هم ازاهمیت ویژه ای برخوردار است. طرح نهایی حتما باید با مود رنگی مخصوص چاپ CMYK طراحی شده باشد و در نهایت با فایل های PDF، JPEG و TIFF برای چاپ فرستاده شود. فرمت TIFF برای چاپ مناسب است ولی از حجم بسیار بالایی برخوردار است و در نهایت هم تفاوت چندانی با سایر خروجی ها ندارد ولی فرمت PDF با این که حجم بسیار پایینی دارد ولی کیفیت بسیار بالایی در چاپ ارائه میدهد که پیشنهاد میشود از این فرمت استفاده شود.

نکته آخر هم برش دقیق طرح ها می باشد. با اینکه طراحان حرفه ای و با تجربه پروژه را طوری طراحی میکنند که هنگام برش آسیبی به قسمت های مهم مانند متن ها و تصاوریر نرسد ولی برش دقیق زیبایی کار را دو چندان میکند که نیازمند بکار گیری کادری مجرب در چاپ و ابزار آلات دقیق و استاندارد است.

با رعایت نکاتی که ذکر شد بازدهی تبلیغات به طور معجزه آسایی افزایش می یابند و این امر کاملا اثبات شده است. همانطور که متوجه شدید نکات گفته شده پیچیدگی زیادی ندارند و تنها باید مطالعه کرده و سپس به آن عمل نمود!

امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد در نهایت ممنون که تا آخر با بنده همراه بودید و بسیار خوشحالم که شما به آگاهی خود اهمیت میدهید.

منتظر نظرات و سوالات شما عزیزان در قسمت دیدگاه ها هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *