یکی از رایج ترین و به صرفه ترین(نه لزوما ارزان ترین!!) روش های تبلیغات، استفاده از تراکت های تبلیغاتی است. طراحی تراکت های تبلیغاتی با سایز های متنوع و با ظاهری جذاب و زیبا میتوانند سیل عظیمی از درخواست ها و مشتری ها را به سمت کسب و کار شما روانه کنند. بنابراین سود بسیار خوبی را برای شما به ارمغان خواهندآورد. 

استفاده از تراکت تبلیغاتی میتواند یک سرمایه گذاری سودآور باشد

یک تراکت بسته به این که روی چه نوع کاغذی چاپ شود و چه مقدار وقت و انرژی برای طراحی مصرف کند میتواند قیمت های متنوعی داشته باشد ولی اگر درست و اصولی طراحی شود، خیلی اهمیتی ندارد چه مقدار هزینه برای شما داشته است چون قطعا چندین و چند برابر آن برایتان سودآوری خواهد داشت.

اما اینکه چطور میتوان تراکت را طوری طراحی کرد که در نظر مخاطب جذاب و زیبا باشد نیازمند رعایت چند نکته است که در این مقاله سعی کردیم به آن بپردازیم.

ویدیوی راز طراحی تراکت تبلیغاتی اثربخش را ببینید

در ویدیوی زیر نکات بسیار زیادی راجع به جذاب تر شدن یک تراکت گفته شده است. این نکات از قبل از شروع به طراحی گرفته تا نکات مهم در طراحی و چاپ و حتی پخش تراکت را دربر می گیرد. در ادامه مقاله هم سعی شده است نکات تکمیلی دیگری ذکر شود تا درنهایت بعد از مطالعه این مقاله دید وسیع تر و حرفه ای تری به این موضوع داشته باشید و از حداکثر ظرفیت این شیوه تبلیغاتی برای رشد کسب و کارتان بهره ببرید.

همچنین بخوانید:

در ویدیو بالا به نکات مهمی ازجمله: هدف از طراحی، شناخت مخاطبان هدف، ترکیب رنگی طرح، استفاده از عکس، نکات مربوط به فونت و متن و نکاتی برای چاپ و پخش گفته شد. اگر ویدئو را ندیدید پیشنهاد میکنم حتما آن را نگاه کنید!

مخاطب هدفتان کیست؟

در طراحی یک تراکت تبلیغاتی موثر نکات بسیاری وجود دارد. از جمله شناخت مخاطبان هدف که اهمیت بسیار بالایی دارد.

شما به عنوان طراح یا صاحب کسب و کار باید مخاطب هدف خود را دقیقا شناسایی نمایید. رده سنی آنها، جایگاه اجتماعی آنها، حتی درآمد آنها و… هرچقدر بهتر بتوانید آنها را شناسایی کنید، تصمیم گیری در بقیه امور راحت تر و دقیق تر خواهد بود. در نتیجه آن هم استراتژی های شما همیشه موثر واقع خواهند شد از جمله استراتژی شما برای تبلیغات چاپی مانند تراکت!!

نکته مهم بعدی این است که هنگام تصمیم گیری به هیچ وجه خود را جای مشتری و مخاطب طرحتان قرار ندهید بلکه بعد از شناخت مخاطب، راجع به آن قشر خاص که مخاطب شما می باشند کارشناسی شده تحقیق نمایید.

مثلا نگویید چون کسب و کار من بیشتر با بانوان سر و کار دارد با این تصور که خانم ها به رنگ صورتی علاقمند هستند پس حتما تم طرح های خود را صورتی انتخاب میکنم چرا که رنگ مورد علاقه بانوان طبق نظرسنجی ها آبی و بعد از ان بنفش است! و بسیاری از موارد دیگر که گاها فکر می کنیم نظر شخصی ما نظر اکثریت است.

متن ها وفونت ها در طراحی تراکت تبلیغاتی بسیار مهم هستند

به طورکلی انتخاب فونت برای طراحی هر طرحی(کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، تراکت تبلیغاتی، طراحی وبسایت و…) از اهمیت بالایی برخوردار است. این که آیا تعدد فونت ها خوب است یا تاثیر منفی دارد؟ و این که از چه فونتی برای چه منظوری استفاده کنیم؟ و از چه سایزی استفاده نماییم؟ سوالاتی هستند که اکثرا با آن ها مواجه می شویم. 

در طراحی تراکت از آنجایی که نباید از متن های زیاد و جملات طولانی استفاده کرد بنابراین میتوان برای هر بخش(تیتر، تخفیف ها و فراخوان ها، نکات مهم و آدرس و شماره تماس) فونت هایی جدا در نظر گرفت. 

توجه داشته باشید که فونت های انتخابی باید خوانا و در سایز مناسب باشند. تراکت طرحی است که حتما باید در نگاه اول پیام خود را به مخاطب انتقال دهد و برای این منظور استفاده از یک فونت خوانا بسیار تاثیرگذار است و البته نوع فونتی که استفاده می کنید کاملا بسته به زمینه کاری شما می تواند رسمی یا فانتزی، ضخیم یا نازکتر باشد. 

صرف نظر از این که سایز های خیلی کوچک متن هنگام چاپ معمولا به خوبی چاپ نمیشوند باید توجه کنید که خواندن آن برای مخاطب دشوارتر می باشد بنابراین در نگاه اول نمیتواند پیام خود را منتقل کند. اما تناسب سایز بین متن ها را باید رعایت کنید مثلا سایز تیتر اصلی باید از قسمت آدرس بزرگتر باشد و نکات مهم و تخفیف ها(درصورت وجود) را برجسته نمایید.
از عنوانی طولانی استفاده نکنید و سعی کنید عنوانی کوتاه، جذاب و مناسب انتخاب کنید. 

جنس کاغذ، گرماژ و نکات آن

در طراحی تراکت تبلیغاتی اغلب از دو جنس تحریر و گلاسه با گرماژ 80 تا 300 گرم استفاده میکنند. منظور از گرماژ درواقع وزن 100 سانتی متر مربع از آن جنس کاغذ است و هرچه گرماژ بالاتر باشد طبعا کاغذ سنگین تر و گران تر است. کاغذ تحریر همان کاغذ های معمولی که همه روزه استفاده میکنیم است و گرماژ آن معمولا 70، 80 و 100 گرم می باشد.

کاغذ های گلاسه نیز اغلب برای پوستر ها و تراکت ها و برگه های تبلیغاتی دیگر استفاده میشود که گرماژ آن معمولا 200، 250 و 300 گرم است و برای چاپ تراکت بسیار مورد علاقه است چون جذابیت خاصی به تراکت می بخشد ولی هزینه آن نیز کمی بالاتر است.

البته فراموش نکنید که استفاده ازیک روکش سلفون برای تراکت، زیبایی و جذابیت آن را دوچندان میکند و بهتر است از آن استفاده کنید.

نکات و رازهای مهم برای تاثیرگذار تر کردن تراکت تبلیغاتی را در این مقاله بررسی کردیم اما هر روز با پیشرفت علم مارکتینگ و آنالیز مخاطبان کسب و کار ها و تغییر سلایق مردم این نکات میتوانند تغییر کنند ولی در حال حاضر نکاتی که اشاره شد به جرات به روز ترین و مهم ترین نکات برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر تراکت ها می باشدو امیدواریم که برای شما عزیزان مفید واقع شود.

ممنون از همراهی شما عزیزان لطفا نظرات خود را در باره این مقاله در قسمت دیدگاه ها ارسال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *