طراح گرافیک کیست؟؟

 

اگرچه گرافیک هم شاخه ای از هنر است ولی کار یک طراح گرافیک با خیلی از شاخه های هنر مانند نقاشی بسیار متفاوت است.
یک هنرمند برعکس طراح گرافیک وقتی اثری را خلق میکند آن اثر برگرفته از روح و جان خود اوست و فرقی ندارد کسی آن را بپسندد یا نه!؟و آن اثر قرار نیست یک مفهوم تبلیغاتی را منتقل کند پس نیازی هم به استفاده از قواعد دنیای تبلیغات نیست.

اما یک طراح گرافیک اثری که خلق میکند باید در نظر مخاطبان مورد نظر آن طرح زیبا باشد تا تاثیر خود را بگذارد و قرار است محصول یا خدمات را معرفی کرده و مخاطب را به آن علاقمند کند ودر نهایت باعث خرید شود و این امر مستلزم رعایت نکات بسیاری است که طراح باید مطالعه کرده و اجرا نماید.

همچنین بخوانید!

زمینه های فعالیت یک طراح گرافیک

کاربرد طراحی گرافیک بسیار گسترده است ولی در حالت کلی به دو نوع چاپی و اینترنتی تقسیم بندی میشود.

گرافیک چاپی

خدمات چاپی مثل طراحی انواع بسته بندی محصولات، ست اداری، پوسترها، بروشور ها، تراکت ها، کاتالوگ ها، بنر ها و… که بسیار مورد استفاده قرار میگیرند.

گرافیک در فضای وب

خدمات اینترنتی هم مانند بنر سایت ها، لوگو ها، طراحی رابط کاربری سایت ها، بنر شبکه های اجتماعی،موشن گرافیک، تیزر فیلم ها و بسیاری دیگر باعث معرفی کسب و کار ها در اینترنت میشوند.طراحان گرافیک با تسلطی که بر نرم افزار های گرافیکی مانند: فتوشاپ، کورل دراو، ایلاستریتور، افتر افکت، ایندیزاین و… دارند میتوانند با خلاقیت خود آثاری خلق کنند که محصولات و خدمات یک بیزنس را کاملا از رقبا متمایز کنند و آن بیزنس را در هر مقیاسی معرفی کنند.

طراح گرافیک و ابزار های او

مثال های بالا بخشی از موارد کاربرد این علم بود و موارد بسیار دیگری هم وجود دارند که از حوصله این مقاله خارج است.

گرافیک در ایران

تا اینجا گرافیک را به صورت مختصر معرفی کردم و در بخش پایانی قصد دارم چالش ها و مشکلات این صنعت رو به رشد را با شما مخاطبان عزیز در میان بگذارم.

با وجودی که طراحی گرافیک در ایران خیلی هم شغل تازه ای نیست و چندین سال است که افراد زیادی مشغول به این کار هستند ولی اطلاعات راجع به این شغل در اذهان عمومی بسیار کم است و البته بیشتر مقصر این امر خود ما طراحان گرفیک هستیم چون تبلیغ هر شغلی را انجام می دهیم ولی نمیتوانیم شغل خود را به درستی معرفی کنیم.

در بازار ایران ادعا زیاداست ولی متخصص کم

افراد بسیاری هستند که ادعا میکنند طراح هستند ولی تابحال در زمینه مارکتینگ و طراحی ، کتاب که هیچ حتی یک جستوجو در گوگل هم نکرده اند و با رسم چند شکل در فتوشاپ مثلا کارت ویزیت طراحی میکنند.
پر واضح است بدون اطلاع از اهداف طراحی و بدون شناختن مخاطب طراحی خود نمیتوان اثری تاثیر گذار طراحی کرد و در نتیجه پول کارفرما و مقدار زیادی کاغذ مثلا در طراحی یک کارت ویزیت که غیراصولی کار شده هدر میرود.

بد بینی نسبت به گرافیک و راه چاره آن

وقتی تعداد طرح های غیر اصولی در بازار زیاد باشد تبلیغات ارزش خود را از دست میدهند و نوعی بد بینی به وجود می آید. در مقابل برخی صاحبان کسب و کار هم هیچ شناختی از تبلیغات و ارزش آن نداشته و متاسفانه به طرح هایی که با رعایت کامل اصول و با زحمت فراوان طراحی میشوند با نهایت بی اعتنایی برخورد کرده و مبلغ بسیار ناچیزی را به عنوان حق الزحمه پرداخت میکنند یا حتی گاها همان مبلغ را هم پرداخت نمیکنند!!

و این موارد باعث مشکلات عدیده ای در صنف طراحی میشود که نیاز است هم طراحان عزیز و هم صاحبان کسب و کار ها میزان مطالعه و شناخت خود را از تبلیغات و گرافیک بالاتر ببرند.

طراح گرافیک حرفه ای مایه برکت رشته طراحی گرافیک 

فقط ذکر مشکلات بی انصافی است و جا دارد اینجا از تمام طراحانی که هر روز وقت گذاشته و با مطالعه و تحقیق و تمرین مهارت خود را بالاتر میبرند و باعث افزایش سطح کیفی طراحی در کشور و موفقیت خود میشوند تشکر ویژه کنم.

البته کارفرمایان زیادی هم هستند که آگاهی بسیاری در این زمینه ها دارند و با همفکری یک طراح آگاه هم کسب و کار خود را رشد می دهند و هم فرایند طراحی را بسیار آرامش بخش تر میکنند که باید نهایت تشکر را از ایشان داشت.

ممنون که حوصله به خرج داده و این مقاله را تا انتها مطالعه کردید در پایان اگر نظری در رابطه با این مقاله داشتید در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

تشکر از حسن توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *